faktabokar

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2015

Inlägg 1 - Malin H

Av Fakta Bokar - 6 oktober 2015 09:49

Titel: Ett extremt dyrt och livsfarligt sätt att värma vatten

Författare: Åsa Moberg

Förväntat tema: Hur vår miljö och vårt samhälle påverkas av kärnkraft


Varför valde jag denna bok?

Jag valde denna bok för att dels skulle faktaboken vara kopplad till studieinriktining vilket jag tycker denna bok gör då jag går en naturvetenskaplig linje och boken fokuserar just på kärnkraft som energikälla i samhället. Det blir kopplat till kursen Fysik vilket också matchar bra med min studieinriktning. Jag tror också att den kan ge mycket nyttig kunskap och en fördjupning kring ämnet kärnkraft vilket diskuteras ganska mycket just nu. 


Hur är boken skriven?

Boken är skriven på ett väldigt informativt sätt och väldigt vetenskapligt grundad då hon använder sig av exakta datum och statistik när hon förklarar olika historiska moment till exempel. Åsa själv är journalist, författare och debattör och är därmed väldigt påläst inom ämnet vilket gör att boken är väldigt välskriven och grundad på "rätt sorts" information - lärorik information. 

 
 
Ingen bild

Åsa

7 oktober 2015 13:10

Men du behöver ej koppla så direkt till ditt program. Det går egentligen bra med vad som helst. Välj något som intresserar dig. Väcker detta bokval ditt intresse och din läslust? Om inte - byt.

 
Ingen bild

Åsa

7 oktober 2015 13:12

Jaha... När jag skrev förra kommentaren så hade jag bara tagit del av en liten del av din text. Men nu så... Kör på Malin!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fakta Bokar - 3 november 2015 09:36

Vilka nya eller tidigare tänkta tankar uppkommer vid läsningen? Jag tänker mycket på hur vår miljö påverkas av detta och vad det har för konsekvenser för den framtida miljösituationen, jag säger inte att jag är varken för eller emot kärnkraft men d...

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 18:04

Temat i boken är inte alls rasism som jag hade förväntat mig, utan snarare integrering. Boken fungerar lite som en handledare för människor som kommit till ett nytt land samtidigt som författaren då och då även pekar på vad värdlandet och värdfolket ...

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 11:33

Det centrala temat i boken är naturligtvis rasism i koppling till barn. Hur barn upplever människor med andra hudfärger är bland annat en av frågorna som ställs och försöker besvaras i boken. Den beskriver utefter olika undersökningar som gjorts på v...

Av Fakta Bokar - 14 oktober 2015 11:25

Språk och strukturBokens språk är enkelt, vilket gör den väldigt lätt att förstå. Den är främst riktad till lärar- och förskolllärarutbildning och har syftet att bilda dessa blivande lärare om hur man hanterar ämnet rasism i kombination med barn. Bok...

Av Fakta Bokar - 13 oktober 2015 09:40

Vilket/vilka teman är centrala i boken?  Temat för boken är huvudsakligen kärnkraft och varför författaren anser att det är fel med kärnkraft som energikälla. Den tar även upp olika samhällskatastrofer som har skett, exempelvis kärnkraftskatastrofe...

Presentation

Vi (Julius, Ebba, Oskar, Ellen och Malin) läser faktabokar och recenserar dessa utifrån olika frågeställningar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards