faktabokar

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2015

Inlägg 1 - Julius

Av Fakta Bokar - 6 oktober 2015 09:45

Titel: Tystnadens historia och andra essäer

Författare: Peter Englund

Förväntat temaHistoriska händelser


Anledningen till att jag valde boken Tystnadens historia och andra essäer var främst efter att jag fått den rekommenderad utav lärare och bekant. Historia har alltid varit något som intresserar mig och därmed blev ju denna bok perfekt. Dessutom är boken en sammanställning utav ett flertal essäer om olika ämnen vilket gör det mer lockande att läsa lite varje dag då det alltid är något nytt.


Boken är skriven lite annorlunda jämfört med andra böcker som jag tidigare läst, Englund skriver på ett vis som gör att boken inte känns så stel som en normal faktabok hade gjort. Han håller inte tillbaka på språket och det är ett väldigt vardagligt men ändå formellt språk som används. Boken är alltså lite mer personlig än den normala informativa boken vilket är något som jag upplever positivt. 

 
 
Ingen bild

Oskar

13 oktober 2015 09:56

Hej Julius! Det ska bli spännande att få ta del av dina kommande bokinlägg och kanske lära lite historia på vägen!

 
Ingen bild

Ebba

13 oktober 2015 10:10

Hej Julius! Jag tycker att det låter roligt med det du nämner om att det är ett flertal mindre essäer, kan verkligen tänka mig att det blir, som du säger, mer lockande att läsa varje dag.

Jag får också bilden av att det är underhållande att denna vetenskapliga bok har kanske lite mer av ett "skönlitterärt" språk, gott så!

 
Ingen bild

Åsa

14 oktober 2015 18:41

Denne lärare och bekante, är det möjligen den beryktade Jonas Berling?

Kul val av bok. Det är en typ av bok som kan väcka intresse för så mycket mer. Har du någon favoritessä ännu? Något underhållande "värdelöst vetande"? (Det finns egentligen inget värdelöst vetande, men det är ett talesätt, så det får bli så:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fakta Bokar - 3 november 2015 09:36

Vilka nya eller tidigare tänkta tankar uppkommer vid läsningen? Jag tänker mycket på hur vår miljö påverkas av detta och vad det har för konsekvenser för den framtida miljösituationen, jag säger inte att jag är varken för eller emot kärnkraft men d...

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 18:04

Temat i boken är inte alls rasism som jag hade förväntat mig, utan snarare integrering. Boken fungerar lite som en handledare för människor som kommit till ett nytt land samtidigt som författaren då och då även pekar på vad värdlandet och värdfolket ...

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 11:33

Det centrala temat i boken är naturligtvis rasism i koppling till barn. Hur barn upplever människor med andra hudfärger är bland annat en av frågorna som ställs och försöker besvaras i boken. Den beskriver utefter olika undersökningar som gjorts på v...

Av Fakta Bokar - 14 oktober 2015 11:25

Språk och strukturBokens språk är enkelt, vilket gör den väldigt lätt att förstå. Den är främst riktad till lärar- och förskolllärarutbildning och har syftet att bilda dessa blivande lärare om hur man hanterar ämnet rasism i kombination med barn. Bok...

Av Fakta Bokar - 13 oktober 2015 09:40

Vilket/vilka teman är centrala i boken?  Temat för boken är huvudsakligen kärnkraft och varför författaren anser att det är fel med kärnkraft som energikälla. Den tar även upp olika samhällskatastrofer som har skett, exempelvis kärnkraftskatastrofe...

Presentation

Vi (Julius, Ebba, Oskar, Ellen och Malin) läser faktabokar och recenserar dessa utifrån olika frågeställningar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards