Direktlänk till inlägg 2 november 2015
Det centrala temat i boken är naturligtvis rasism i koppling till barn. Hur barn upplever människor med andra hudfärger är bland annat en av frågorna som ställs och försöker besvaras i boken. Den beskriver utefter olika undersökningar som gjorts på vilket sätt barn tänker om ämnet, och orsaker till varför de har dessa tankar. Det är väldigt intressant att se hur barnen tänker. Eftersom att undersökningarna skett på barn i låg- och mellanstadiet är anledningarna de anger till varför de tycker som de gör oftast väldigt förenklade och inte särskilt nyanserade. Detta beror säkert på att de inte har så mycket kunskap i ämnet, utan bara har hört ett eller annat påstående om invandrare som de tagit till sig och anammat. Anledningarna till att barnen inte tycker invandring är bra är i många fall desamma som man kan hitta hos rasister på sociala medier. "De tar våra jobb och hus", "de är kriminella" och "deras kultur är konstig" är några exempel på argument som angetts. Dessa exempel får en att inse vikten av att skolan informerar barn om ämnet så att de kan få en mindre svartvit bild på saken. Ju tidigare desto bättre, så att de rasistiska åsikterna inte får frodas i barnets brist på kunskap när det växer upp. Det får en också att förstå hur rasistiska åsikter lätt kan lägga sin grund i ett barn som ser världen på ett mycket mindre komplext sätt. Det ligger en stor fara i att inte förhindra dessa tankar.
Temat är naturligtvis viktigt eftersom att rasistiska bevisligen kan leda till fruktansvärda saker om den inte tyglas, ett tydligt exempel på detta är den fruktansvärda händelsen som skedde i Trollhättan för några veckor sen. Temat är kanske därför också extra viktigt idag, när invandrardebatten är den allra hetaste inom politiken och väldigt många extrema åsikter angående saken höjs på sociala medier. Det är väldigt viktigt att man motverkar utvecklingen av rasism redan hos barn för att förhindra att fler hatdåd sker, eller att ett rasistiskt parti vinner valet. Vi får aldrig glömma det ödesdigra året 1933 då det rasistiska partiet NSDAP vann valet i Tyskland och de fruktansvärda konsekvenserna av detta. Det är otroligt viktigt att bekämpa de extrema åsikterna som ofta baseras på ett ensidigt tankesätt. Vi måste skapa debatt och säga emot, tystnad kan lika gärna vara medhåll. Det är väldigt viktigt att prata om detta redan med barn så att de tidigt får en större förståelse om ämnet och inte har en lika svart eller vit tanke om ämnet för att kunna förhindra att denna tanke senare utvecklas och bli allt extremare för att till slut bli ett nästintill orubbligt förhållningssätt.
Något man kan diskutera är hur man som enskild person kan motverka rasism.
Vilka nya eller tidigare tänkta tankar uppkommer vid läsningen? Jag tänker mycket på hur vår miljö påverkas av detta och vad det har för konsekvenser för den framtida miljösituationen, jag säger inte att jag är varken för eller emot kärnkraft men d...
Temat i boken är inte alls rasism som jag hade förväntat mig, utan snarare integrering. Boken fungerar lite som en handledare för människor som kommit till ett nytt land samtidigt som författaren då och då även pekar på vad värdlandet och värdfolket ...
Språk och strukturBokens språk är enkelt, vilket gör den väldigt lätt att förstå. Den är främst riktad till lärar- och förskolllärarutbildning och har syftet att bilda dessa blivande lärare om hur man hanterar ämnet rasism i kombination med barn. Bok...
Vilket/vilka teman är centrala i boken? Temat för boken är huvudsakligen kärnkraft och varför författaren anser att det är fel med kärnkraft som energikälla. Den tar även upp olika samhällskatastrofer som har skett, exempelvis kärnkraftskatastrofe...
För tillfället har jag läst till sida 52 och strukturen i boken har sett likadan ut hittills. Den består av hyfsat korta, oftast 0.5-2 sidor, paragrafer men underrubriker efter varje avslut. Författaren går först igenom och berättar om någonting med ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|