faktabokar

Direktlänk till inlägg 3 november 2015

Inlägg 3- Malin H

Av Fakta Bokar - 3 november 2015 09:36

Vilka nya eller tidigare tänkta tankar uppkommer vid läsningen?

Jag tänker mycket på hur vår miljö påverkas av detta och vad det har för konsekvenser för den framtida miljösituationen, jag säger inte att jag är varken för eller emot kärnkraft men det skadar inte att fundera på olika utgångar. Vad är egentligen bäst för vår natur? finns det några bättre ersättningar som samtidigt alstrar lika mycket ström? Det är viktigt att vara både kritisk och nyfiken på samma gång när man läser sånna här typer av böcker då Åsa själv har en väldigt klar ställning i frågan redan och det är självklart lätt att bli påverkad helt omedvetet. Sedan är det även intressant att tänka hur Sveriges ekonomi skulle klara sig OM våra kärnkraftverk skulle ha samma utgång som till exempelvis Fukushima eller Tjernobyl. Det ödelägger ofta stora områden runt omkring sig och skadar även befolklningen, så hur skulle sverige som visserligen är ett "rikt" land men ändå litet klara sig under en sådan olycka. Vi har redan svårt med bostäder i landet så en sådan katastrof skulle lätt kunna ställa allt lite på sin spets. 


Vad, kopplat till bokens tema, vill du diskutera med gruppen?

Jag tänker mig att ta upp frågorna som jag nämt i övre frågan. Vilka är för vilka är emot kärnkraft och varför? Vad skulle kunna vara en bra ersättning istället för kärnkraft? Hur påverkar det vår framtid att ha kvar dem respektiva ta bort dem? Och hur Sverige skule kunna klara sig genom en sån här katastrof? Det är väl de frågorna jag främst tänker fokusera på och ta upp för diskussion i gruppen. 


 
 
Ingen bild

Ellen

3 november 2015 10:06

Jag är inte så insatt för att kunna säga att jag är varken helt för eller helt emot. Vi är som sagt är väldigt beroende av kärnkraften eftersom den alstrar så mycket ström samtidigt som den inte heller släpper ut koldioxid vilket ju är positivt. Å andra sidan så finns alltid en risk, och ifall en olycka skulle vara framme skulle följderna bli katastrofala. När man tänker på den viktiga aspekten känner jag att det kanske inte riktigt är värt risken. Samtidigt skulle det kosta väldigt mycket att byta ut kärnkraftverken mot någon annan mer miljövänlig energikälla och just nu behöver man kanske lägga mer pengar på invandringen. Det är en svår fråga!

 
Ingen bild

Oskar

3 november 2015 10:07

Bra skrivet Malin, det är viktigt att inte förbise de ständiga riskerna med att ha aktiva kärnkraftsverk även om risken för härdsmältor är ytterst liten!

Jag själv står ganska neutralt i frågan kring kärnkraftverk men för tillfället så finns det ingen bättre lösning och jag tycker därför att det för tillfället varken bör avvecklas eller skapas kärnkraftverk i Sverige. Jag tror dock att det i framtiden kommer att finnas bättre teknik inom t.ex vågkraft och att kärnkraftverk så fort som möjligt bör avvecklas i takt med att vi klarar att producera mer grön el utan risker för stora ödelagda områden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 18:04

Temat i boken är inte alls rasism som jag hade förväntat mig, utan snarare integrering. Boken fungerar lite som en handledare för människor som kommit till ett nytt land samtidigt som författaren då och då även pekar på vad värdlandet och värdfolket ...

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 11:33

Det centrala temat i boken är naturligtvis rasism i koppling till barn. Hur barn upplever människor med andra hudfärger är bland annat en av frågorna som ställs och försöker besvaras i boken. Den beskriver utefter olika undersökningar som gjorts på v...

Av Fakta Bokar - 14 oktober 2015 11:25

Språk och strukturBokens språk är enkelt, vilket gör den väldigt lätt att förstå. Den är främst riktad till lärar- och förskolllärarutbildning och har syftet att bilda dessa blivande lärare om hur man hanterar ämnet rasism i kombination med barn. Bok...

Av Fakta Bokar - 13 oktober 2015 09:40

Vilket/vilka teman är centrala i boken?  Temat för boken är huvudsakligen kärnkraft och varför författaren anser att det är fel med kärnkraft som energikälla. Den tar även upp olika samhällskatastrofer som har skett, exempelvis kärnkraftskatastrofe...

Av Fakta Bokar - 13 oktober 2015 09:40

För tillfället har jag läst till sida 52 och strukturen i boken har sett likadan ut hittills. Den består av hyfsat korta, oftast 0.5-2 sidor, paragrafer men underrubriker efter varje avslut. Författaren går först igenom och berättar om någonting med ...

Presentation

Vi (Julius, Ebba, Oskar, Ellen och Malin) läser faktabokar och recenserar dessa utifrån olika frågeställningar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards