faktabokar

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2015

Inlägg 2- Malin H

Av Fakta Bokar - 13 oktober 2015 09:40

Vilket/vilka teman är centrala i boken? 


Temat för boken är huvudsakligen kärnkraft och varför författaren anser att det är fel med kärnkraft som energikälla. Den tar även upp olika samhällskatastrofer som har skett, exempelvis kärnkraftskatastrofen i Fukushima och liknande. Boken fokuserar väldigt mycket på varför kärnkraft är farligt, men jag tror inte att hon kommer nämna något om vad man ska ersätta det med. Kärnkraft är ju trots allt en väldigt stark energikälla och den genererar en stor del av hela Sveriges energibehov. Det ska bli intressant att se i slutet på boken om Åsa skriver om vad hon anser ska ersätta denna kraftfulla energikälla, det diskuteras ju väldigt mycket idag kring ersättningar men än så länge finns det ingen som är så bra och kan generera lika mycket ström. 


Varför är temat intressant och viktigt?


Jag anser att temat är intressant för att det har diskuterats om att lägga ner kärnkraften väldigt länge, och ännu har man inte kommit fram till någon bra lösning. Sedan är det intressant för vår nutid då vi har ett klimathot över oss som inte kommer sluta bra om vi inte väljer att genomföra ändringar för att bromsa det. Så att läsa debatter och olika synsätt på kärnkraften som energikälla blir väldigt lärorikt, inte för att man behöver hålla med alla åsikter som olika personer har, men det är ändå lärorikt att få olika synvinklar på det. 


 
 
Ingen bild

Oskar

13 oktober 2015 10:05

Det låter som att du har hittat en bok som verkligen är aktuell idag! Du kommer som du säger troligtvis att lära dig en del om kärnkraft men du bör akta dig för att påverkas allt för mycket med tanke på att boken verkar vara skriven väldigt subjektivt. Dessutom undrar jag lite vart du står i kärnkraftsfrågan, håller du med Åsa?

 
Ingen bild

Ebba

13 oktober 2015 10:26

Precis som Oskar blir jag väldigt nyfiken om var du står någonstans i frågan, för eller mot kärnkraft? Eller det kanske du vet efter att du läst boken?

Så som jag förstår det så är Moberg mot kärnkraft, eller? Uppfattar du boken som enbart vetenskaplig, eller lite färgad? Är författaren dogmatisk eller relativ?

 
Ingen bild

Åsa

14 oktober 2015 18:32

Jag blev helt förvirrad när jag läste Oskars kommentar "Håller du med Åsa?". "Ska jag ta ställning?" tänkte jag. Men - nu är jag med på banan igen. Åsa Moberg! Tack Ebba.

Toppen att ni lägger in kommentarer. Det blir roligare för er att skriva när man vet att någon mer läser.

 
Ingen bild

Ellen

3 november 2015 09:48

Intressant! Ska bli kul att se vilka slutsatser du kommer fram till i denna fråga. Kärnkraft är ju bra så länge inget händer, men skulle en olycka ske kan följerna bli katastrofala. Ett kärnkraftverk inte är något man vill ha på granntomten, men ändå är vi beroende av elen som de producerar. Du får dela med dig om huruvida författaren har några potentiella lösningar på dilemmat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fakta Bokar - 3 november 2015 09:36

Vilka nya eller tidigare tänkta tankar uppkommer vid läsningen? Jag tänker mycket på hur vår miljö påverkas av detta och vad det har för konsekvenser för den framtida miljösituationen, jag säger inte att jag är varken för eller emot kärnkraft men d...

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 18:04

Temat i boken är inte alls rasism som jag hade förväntat mig, utan snarare integrering. Boken fungerar lite som en handledare för människor som kommit till ett nytt land samtidigt som författaren då och då även pekar på vad värdlandet och värdfolket ...

Av Fakta Bokar - 2 november 2015 11:33

Det centrala temat i boken är naturligtvis rasism i koppling till barn. Hur barn upplever människor med andra hudfärger är bland annat en av frågorna som ställs och försöker besvaras i boken. Den beskriver utefter olika undersökningar som gjorts på v...

Av Fakta Bokar - 14 oktober 2015 11:25

Språk och strukturBokens språk är enkelt, vilket gör den väldigt lätt att förstå. Den är främst riktad till lärar- och förskolllärarutbildning och har syftet att bilda dessa blivande lärare om hur man hanterar ämnet rasism i kombination med barn. Bok...

Av Fakta Bokar - 13 oktober 2015 09:40

För tillfället har jag läst till sida 52 och strukturen i boken har sett likadan ut hittills. Den består av hyfsat korta, oftast 0.5-2 sidor, paragrafer men underrubriker efter varje avslut. Författaren går först igenom och berättar om någonting med ...

Presentation

Vi (Julius, Ebba, Oskar, Ellen och Malin) läser faktabokar och recenserar dessa utifrån olika frågeställningar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards