Direktlänk till inlägg 13 oktober 2015
Vilket/vilka teman är centrala i boken?
Temat för boken är huvudsakligen kärnkraft och varför författaren anser att det är fel med kärnkraft som energikälla. Den tar även upp olika samhällskatastrofer som har skett, exempelvis kärnkraftskatastrofen i Fukushima och liknande. Boken fokuserar väldigt mycket på varför kärnkraft är farligt, men jag tror inte att hon kommer nämna något om vad man ska ersätta det med. Kärnkraft är ju trots allt en väldigt stark energikälla och den genererar en stor del av hela Sveriges energibehov. Det ska bli intressant att se i slutet på boken om Åsa skriver om vad hon anser ska ersätta denna kraftfulla energikälla, det diskuteras ju väldigt mycket idag kring ersättningar men än så länge finns det ingen som är så bra och kan generera lika mycket ström.
Varför är temat intressant och viktigt?
Jag anser att temat är intressant för att det har diskuterats om att lägga ner kärnkraften väldigt länge, och ännu har man inte kommit fram till någon bra lösning. Sedan är det intressant för vår nutid då vi har ett klimathot över oss som inte kommer sluta bra om vi inte väljer att genomföra ändringar för att bromsa det. Så att läsa debatter och olika synsätt på kärnkraften som energikälla blir väldigt lärorikt, inte för att man behöver hålla med alla åsikter som olika personer har, men det är ändå lärorikt att få olika synvinklar på det.
Vilka nya eller tidigare tänkta tankar uppkommer vid läsningen? Jag tänker mycket på hur vår miljö påverkas av detta och vad det har för konsekvenser för den framtida miljösituationen, jag säger inte att jag är varken för eller emot kärnkraft men d...
Temat i boken är inte alls rasism som jag hade förväntat mig, utan snarare integrering. Boken fungerar lite som en handledare för människor som kommit till ett nytt land samtidigt som författaren då och då även pekar på vad värdlandet och värdfolket ...
Det centrala temat i boken är naturligtvis rasism i koppling till barn. Hur barn upplever människor med andra hudfärger är bland annat en av frågorna som ställs och försöker besvaras i boken. Den beskriver utefter olika undersökningar som gjorts på v...
Språk och strukturBokens språk är enkelt, vilket gör den väldigt lätt att förstå. Den är främst riktad till lärar- och förskolllärarutbildning och har syftet att bilda dessa blivande lärare om hur man hanterar ämnet rasism i kombination med barn. Bok...
För tillfället har jag läst till sida 52 och strukturen i boken har sett likadan ut hittills. Den består av hyfsat korta, oftast 0.5-2 sidor, paragrafer men underrubriker efter varje avslut. Författaren går först igenom och berättar om någonting med ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 | 7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 | 14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|